Twitter – ännu inte företagarnas arena

140307-twitter

Det twittras om melodifestivalen och till och med Riksbanken kommenterar numera sina räntebesked via den sociala kanalen. Men få svenska småföretagare har än så länge hittat hit, visar en ny undersökning från ekonomiföretaget Visma.

– Bara en av tio småföretagare använder Twitter. Det är egentligen ingen överraskning, men jag tror och hoppas att det resultatet kommer att förändras. Inte minst eftersom det är supervalår i år och en stor del av den politiska debatten spås komma att föras via sociala medier, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.


– Det kan löna sig för alla som driver företag att engagera sig, lyfta de frågor de värnar om och ligga på politikerna den här vägen. Många är angelägna om att svara, speciellt politiker, vilket ger en möjlighet till direktkontakt i ämnen man brinner för.

Större utomlands
Internationellt är Twitter stort med flera hundra miljoner registrerade användare. Även i Sverige har den sociala kanalen en stark position när det gäller exempelvis samhällsdebatt och nyhetsrapportering. Så här i melodifestivaltider refereras det flitigt till kommentarer och så kallade hashtags i kanalen.

Men fortfarande finns relativt få svenska användare. Enligt en undersökning som genomfördes 2013 av .SE, Stiftelsen för internetinfrastruktur, använder 17 procent Twitter i Sverige. Det är visserligen en fördubbling över två år men bara två procent svarar att de är så pass aktiva att de skriver dagligen.

Främsta syftet med att twittra är, enligt samma undersökning, att upprätthålla kontakter och att uttrycka åsikter om aktuella frågor. Det är även vanligt att twittra på jobbet om man har ett tjänstemannayrke, medan hobby och intresse dominerar arbetarnas motiv.

Om undersökningen
När småföretagarna väljer kommunikationskanal verkar alltså inte Twitter vara något prioriterat alternativ. På frågan ”Använder du Twitter?” svarar 9 av 10 småföretagare nej. 5 procent svarar att de endast läser inlägg, men inte postar några egna. Resterande 5 procent svarar att de både läser och twittrar. Undersökningen genomfördes den 25-27 februari och besvarades av totalt 1.190 småföretagare.

Tre goda anledningar för småföretag att finnas på Twitter:
Ÿ1. Du kan nå nya och befintliga kunder den här vägen, och de kan nå dig
2. ŸDu kan bevaka omvärlden, skaffa nya kunskaper och få reda på vad som sägs om dig och ditt företag
Ÿ3. Du kan uttrycka åsikter om aktuella frågor och kanske påverka beslut

 

Källa: Visma

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar