Så använder små och stora företag IT

140120-anvandning
Små företag hänger inte riktigt med större företag i användningen av IT. Och det handlar egentligen mindre om att använda datorer än att ta del av nya tjänster. Det är några av lärdomarna av resultatet i SCB:s undersökning om företags användning av IT.

Bland företag med 10 anställda eller fler använder 98 procent datorer. Även om datoranvändningen är hög även i mindre företag finns det stora skillnader. Av de stora företagen tillhandahåller 95 procent sina anställda med bärbara enheter som kan anslutas till internet via en mobil anslutning. Motsvarande andel för små företag är 42 procent.

Olika användning av e-fakturor
Ett annat område med stora skillnader mellan stora och små företag är elektronisk fakturering. Med e-fakturor avses fakturor som kan processas automatiskt i mottagarens it-system. Andelen stora företag som skickar e-fakturor elektroniskt uppgår till 64 procent medan motsvarande andel för små företag är 7 procent.

Skillnader i användning av sociala medier
Bland större företag är det betydligt vanligare att man använder många typer av sociala medier medan mindre företag använder färre typer. Det skiljer också en del i användning. I större företag med > 250 anställda är andelen som använder sociala nätverk 69 procent vilket kan jämföras med 28 procent av företagen med 1–9 anställda eller 45 procent av företagen med 10–250 anställda.

Branschskillnader och EU-genomsnitt
En jämförelse mellan branscher visar att användning av sociala medier är vanligast bland företag inom information och kommunikation och minst vanligt inom byggindustrin.

En internationell jämförelse visar att svenska företag använder sociala medier i större utsträckning än företag i många andra EU-länder. Högst upp på EU-listan över företagens användning av sociala medier hamnar de isländska företagen.

Företagens användning av IT 2013 (pdf) »

Källa: Visma

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar