Bli ett mötesproffs

131221 motesproffs

Bra förberedelser, lite taktik och bra och pålitlig teknik – det är vägen till ett riktigt lyckat kundmöte. Här har du sju vanliga misstag och de bästa sätten att lösa dem.

1. Du är oförberedd.

Det händer oftare än man tror. Du måste veta vilket företag du talar till och vilken person du pratar med. Läs på i förväg, kolla Linkedin, företagets egen webb och resten av nätet. Helt enkelt – kom inte oförberedd.

2. Du har glömt materialet på kontoret.

Det räcker med att du glömt ett papper eller en liten detalj för att det ska påverka ditt första intryck på ett negativt sätt. Men lösningen är enkel – med en webbtjänst där du kan spara dokument i molnet, till exempel Microsoft Office 365, har du tillgång till alla dina dokument överallt.

3. Din uppkoppling lägger ner.

Visst, det kanske inte är ditt fel, men det kommer ändå att påverka kundens intryck av dig. Skaffa en uppkoppling som är trygg och snabb (inte bara snabb), till exempel ett mobilt 4G-modem. Och om oturen ändå är framme kan det vara tryggt att veta att Telia erbjuder en support utan väntetid.

4. Kunden hänger inte med i svängarna.

Kanske är det mycket att gå igenom på kort tid. Kanske är du inte bäst på att hålla en röd tråd genom mötet. Se då till att du kan dela dina dokument med kunden genom molnet. Dels blir det lättare för kunden att hänga med under mötet, dels ger det en trygghet att också få allt skriftligt. Dessutom framstår du som modern och effektiv.

5. Du vet inte riktigt vad du ska säga väl på plats.
Du måste ha en klar agenda med ditt möte – annars blir det lätt utdraget och meningslöst. Vet du med dig på förhand att det är ett kort möte kan det vara en god idé att i stället boka ett webbmöte. Både du och kunden kan spara tid, du kan dela dokument live via skärmen och snabbt bestämma det som ska bestämmas. Och kunden kommer att uppskatta att du inte tar upp tid i onödan.

6. Du kritiserar konkurrenterna.

Sälj in det som är positivt med ditt företag i stället. Du kommer att hamna i bättre dager om du kan visa vad ni gör bättre i stället för att säga vad alla andra gör sämre.

7. Du försöker sälja när du inte borde.

Ett inledande kundmöte ska i de allra flesta fall handla om att ta reda på vad kunden behöver. Så lyssna, lyssna och ställ bra och insatta frågor. Sälja kan du göra senare. Och om du har gjort allt rätt behöver du inte sälja alls – för då kommer kunden vilja köpa i stället.

 

Källa: Internet

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar