Förslag: Hårdare tag mot blufföretag

131219 bestrider

 

Hårdare straff. Det föreslår nu regeringens utredare i ett försök att komma till rätta med det gissel som många företagare drabbas av - bluffakturor.

Enligt det nya förslaget ska grovt fordringsbedrägeri kunna ge mellan sex månader och sex år i fängelse. Det ska dessutom räcka med att bevisa att bedragaren haft ett syfte att vilseleda för att kunna fällas.

Det ska bli enklare att fälla
– Man kommer kunna angripa brotten på ett tidigare stadium. Det räcker med att man har skickat ut fakturorna eller har påbörjat brottet. I dag måste man ha gått längre innan man kan angripa brottet, säger utredaren Gunnel Lindberg, till vardags överåklagare, till SR Ekot.

Förra året gjordes över 16.000 polisanmälningar om bluffakturor och mörkertalet med alla oanmälda bedrägerier tros vara enormt.

Har du fått en bluffaktura? Tipsa Svensk Handel »

så uppdateras

Svensk Handels varningslista »

Regeringens pressträff om stärkt straffrättsligt skydd för egendom (video) »

Så bestrider du bluffakturor
Falska fakturor, så kallade bluffakturor, är vanligare än någonsin och har blivit en av Sveriges mest lönsamma branscher. Men det kan du ändra på.

Här är några knep för att slippa drabbas av bedragarna som försöker sko sig på luddiga regler och företagens rädsla för betalningsanmärkningar.

Bestrid fakturan
Om du får en faktura utan att det förekommit någon tidigare kontakt med företaget bör du i första hand kontakta företaget per telefon och försöka få rättelse.

Om du inte får rättelse kan du skriva följande direkt på underlaget och skicka en kopia till företaget: ”Motsätter oss betalningsansvar då vi ej haft kontakt med er och någon beställning av dessa varor/tjänster aldrig har gjorts”. Gör också en polisanmälan om misstänkt ”Bedrägeri med hjälp av bluffaktura”.

Om någon ringer och vill sälja något, be att få ringa upp. Bedragarna accepterar inte det. De har ett säljmanus som bygger på att de inleder samtalet och de vill kunna spela in lämpliga delar av samtalet.

Om någon hänvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal, kräv att detta skickas innan du för ytterligare diskussioner med företaget.

Sätt inte din namnteckning på något och svara inte på misstänkta e-brev.
                                            

Fyra vanliga bluffar
Det vanligaste bedrägeriet i dag är att ringa och påstå att du som företagare tidigare tackat ja till ett gratiserbjudande. Då avtalet inte sagts upp förlängs det automatiskt med 24 månader. Vilket kostar nästan 1.000 kronor per månad. Företagaren, som inte kommer ihåg någon beställning, blir orolig över den höga kostnaden och vill se något som styrker beställningen. Bluffbolaget säger nej men erbjuder en kortare period, ofta på ett år. Plötsligt har företagaren gått med på en uppsägning av ett avtal som aldrig funnits och för det kan företaget få betala 12.000 kronor.

Bluffbolagen kan också erbjuda hjälp. Det kan till exempel gå till så att bluffbolaget ringer upp och lurar på företagaren ett gratiserbjudande. Senare ringer bluffbolaget upp samma företagare igen. Han eller hon berättar då att företagaren blivit lurad av det tidigare bluffbolaget men erbjuder hjälp med att lösa problemet.

Ett annat sätt är att bluffbolaget ringer företagaren och säger att hans företagsnamn finns på ett flertal sidor på nätet och att det kommer att bli dyrt. Bluffbolaget erbjuder sig att hjälpa företagaren ta bort namnet från sidorna. Allt är dock gratispubliceringar som inte kostar en krona. Dessutom går det inte att ta bort en adressuppgift som är officiell. Bluffbolagen lägger också ut gratisuppgifter för att få företagare att tro att alla andra har betalat.

Telefonabonnemang, rengöringsmedel, toner och lysrör är också produkter som ofta förekommer i bluffsammanhang. Toner och lysrör påstås ofta ha tre gånger längre livslängd än vanligt. Metoderna varierar men det är inte ovanligt att man erbjuds gratistelefoner eller att man kan få en räkning till företaget där både företagets och ett privat abonnemang ingår.

Så gör du för att inte drabbas av bluffakturor

När någon ringer och vill sälja något, be att få ringa upp. Bedragarna accepterar inte det. De har ett säljmanus som bygger på att de inleder samtalet. Och de vill kunna spela in lämpliga delar av samtalet och inte riskera att du spelar in vad som sägs under hela.

Om någon hänvisar till ett tidigare avtal, kräv att detta skickas innan ni för ytterligare diskussioner med företaget.

När någon ringer och vill sälja en tjänst mot bluffakturor, tacka nej. Det finns ingen anledning att köpa någon hjälp innan du har drabbats av en bluffaktura. Det är bättre att du väljer vem som ska hjälpa er när du drabbas.

Vill du vara på den säkra sidan kan du göra det extra enkelt för dig och helt enkelt aldrig köpa något via telefon, om det inte är du själv som ringt upp förstås.
Tips från Dick Malmlund/Varningsinfo, publicerat i nr 75 av Du&Datorn.

Källa: Visma

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar