header20180109

Tusentals företagare lurade av blufföretag

131018 atal

Ett flertal blufföretag i Malmö har lyckats lura minst 4.000 företagare runt om i Sverige. Svindleriet uppgår till miljontals kronor.

Just nu pågår flera utredningar om blufföretag som lurar till sig pengar för påhittade tjänster, skriver Sydsvenskan.

Senast i raden är ett företag som påstått sig sälja annonser för internet. De företagare som vägrat betala har hotats av kronofogden.

Bolaget har fått in flera miljoner kronor på sitt bedrägeri, därför bedömer polis och åklagare att det är många som har pressats på pengar.

Utredningen mot fyra andra blufföretag, där upp mot fyrtio personer är misstänkta, börjar närma sig sitt slut.


Tips: Så skyddar du ditt företag mot bedragare
Bluffakturor är ett vanligt problem för svenska företagare. Nu lanserar Polisen, .SE, Svensk Handel med flera en bedrägeriguide med tips om hur du bäst undviker att bli lurad.

Guiden tar upp olika bedrägerimetoder som finns och vad man som företagare kan göra om man råkar illa ut.

Här hittar du den fullständiga bedrägeriguiden »
https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/skydda-ditt-foretag-mot-bedragare/

 

Tips: Skydda dig mot vågen av id-kapningar
Just nu går en bedrägerivåg av id-kapningar genom landet. 65.000 svenskar drabbades förra året. Så här gör du för att skydda dig.

Anders Olofsson på Stockholmspolisens bedrägerirotel delar med sig av sina bästa tips till SVT för hur du bäst skyddar dig mot id-kapning.

1. Använd en brevlåda med lås så att obehöriga får svårare att komma åt din post.

2. Sprid inte dina personuppgifter på nätet i onödan. Skicka till exempel inte bild på ditt körkort eller id-kort till okända personer du handlar av på internet. Vissa affärer kräver att man ska identifiera sig, men det kan visa sig riskabelt. Många unga lägger upp bilder av sitt nyvunna körkort på sociala medier, något Olofsson starkt avråder från.

3. Var vaksam över vilka kreditupplysningar som görs på dig. Bedragare gör ofta en kreditupplysning innan de genomför stöldaffären. Se till att få bekräftelse från företag och myndigheter när en sådan koll görs på dig, gärna via e-post, eftersom bedragare annars enkelt kan göra en adressändring utan att du märker det. Kreditupplysningsbolaget UC använder tjänsten Brevo för elektroniska bekräftelsebrev, medan Bolagsverket, Skatteverket och Transportstyrelsen använder sig av tjänsten Mina meddelanden.

4. Det finns försäkringsbolag som erbjuder försäkringar mot id-kapning och banker kan införa spärrar mot kredit, som du själv kan häva när du vill handla.

5. Om du blir drabbad av identitetsstöld, se till att agera omedelbart! Meddela banken eller företaget om någon har handlat i ditt namn och bestrid betalningsansvaret. Du måste meddela fordringsägaren att de blivit utsatta för ett bedrägeri. Skulle de ändå vilja driva in pengar från dig kan det sluta som en tvist i tingsrätten.

Vad är id-kapning?
Identitetsstölder har blivit allt vanligare i Sverige. Förra året drabbades 65.000 svenskar av så kallad id-kapning, stölder som uppgår till sammanlagt 2,7 miljarder kronor, rapporterar SVT.

Vanligare än bluffakturor
Id-kapningar är nu den vanligaste formen av bedrägeri, bluffakturor kommer på andra plats och internetbedrägerier på tredje plats. Vanligast är att id-kaparen näthandlar i offrets namn.

Det förekommer även ofta att man ansöker om telefonabonnemang, bank- eller kreditkort och lån i offrets namn.

De är värst drabbade
Värst utsatta är skötsamma personer mellan 25-40 år som saknar betalningsanmärkningar och bor i Stockholm, Göteborg och Malmö. I snitt blir offret stulet på mellan 40.000 och 60.000 kronor.

 

Tips: Så skyddar du dig mot de nya bedrägerisamtalen
Med hot och lögner försöker bedragare över telefon tvinga småföretagen att betala för tjänster som är gratis eller inte finns. Fakturering för kostnadsfria Googletjänster har blivit ny trend.

– Google är populärt och det finns lite olika varianter. Allt från att företagen måste betala för att över huvud taget synas i Googles sökresultat och att det tidigare varit gratis men nu kostar pengar, till att man påstår att företaget köpt en tjänst som gör att de syns bättre i Google, berättar Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, för tidningen PC för alla, och delar med sig av tips till hur småföretagare kan undvika att bli lurade.

Så undviker du bedragarnas fällor

1. Lyssna noggrant på hur personen kommunicerar med dig i telefonen. Är personen hotfull eller otäckt påstridig? Bedragare byter ofta namn eller ringer i falska namn, så det räcker inte med att följa till exempel Svensk Handels varningslista.

2. Om personen hänvisar till ett tidigare muntligt eller skriftligt avtal du inte känner till - stå på dig! Be personen skicka underlag och att du inte fortsätter samtalet förrän du har avtalet i handen.

3. Om personen vägrar skicka dig avtalet eller endast skickar det mot betalning, kan du lugnt räkna med att företaget inte är seriöst. Avsluta samtalet.

4. Alla bedragare är inte hotfulla, utan många kan upplevas som väldigt tillmötesgående och trevliga. Gå inte i fällan att försöka reda ut problemet genom att vara trevlig tillbaka. Det går inte att prata en bedragare till rätta. Säg att du inte har tid och lägg helt enkelt på luren.

5. Säg aldrig ordet "ja" under samtalet. Bedragarna spelar in samtalen och kan använda inspelningen mot dig för att hävda att du muntligen har accepterat avtalet.

 

 

Källa: Visma

 

FÖRETAGSNYTT - TIPS

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar