När kunden säger nej - Så lyckas du med försäljning

130430_nej
Som säljare och företagare har du säkerligen fått, och kommer att få, ofantligt många nej.
Ingen gillar att få ett nej och det är få människor som inte påverkas av ett avslag. Men för att lyckas med försäljning måste du lära dig hur du hanterar nederlag utan att det förstör för ditt företag. Här har vi listat en rad knep och dessutom får du tips på hur du kan vända ett nej till ett ja.

1. Ta det inte personligt
Övertyga dig själv om att ett nej inte betyder att du är en dålig säljare, att ditt erbjudande är dåligt eller att det har att göra med dig som person. Se istället ett nej som att kunden behöver mer information och ta reda på varför kunden säger nej.

2. Vad är det som kunden inte gillar?
Fråga kunden: "Vad är det i mitt förslag du säger nej till?". De flesta människor säger nej till ett helt erbjudande när det egentligen är endast en liten detalj de inte gillar.

3. Ta inte ett nej
Att säga nej är ofta en automatisk reaktion hos människor. Du kan ge din kund ett kanonerbjudande och ändå få ett nej. Håll en positiv attityd, le, se till att få kundens fulla uppmärksamhet och säg: "Jag uppskattar din åsikt, men jag vägrar låta dig att inte överväga mitt erbjudande".

4. Ha tålamod med starka personligheter
Människor med starka personligheter tenderar att vara de mest lojala kunder, och en mycket lönsam målgrupp. Men de kräver jobb från din sida. Om du får ett nej – anta utmaningen. Visa att du är en professionell säljare som inte ger upp vid ett nej eller tar det personligt.

5. Skriv ner dina nej
Skriv ner alla kunder du har fått nej ifrån utan någon uppenbar anledning på en lista. Ha alltid listan med dig och be dina nuvarande kunder titta på listan. Kanske kan de hjälpa dig med referenser och ingångar?

Källa: Internet

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar