Handeln via nätet växer så det knakar

130307_ehandeln
Handeln via nätet växer sig allt starkare. Under 2012 upplevde e-handeln den största tillväxten sedan 2008.

Svenskarna handlar allt mer via nätet. Nio av tio svenskar har någon gång handlat på nätet och nästan tre av tio e-handlar varje månad. Nästan var femte konsument har under 2012 använt sig av sin smartphone eller surfplatta för att genomföra ett köp på nätet. Det visar e-barometern, som Posten ger ut i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research.

Kraftig ökning
Under 2012 ökade e-handeln med 14 procent, vilket innebär en total omsättning på 31,6 miljarder kronor. Det är en kraftig ökning jämfört med totala detaljhandelsmarknaden vars tillväxt låg på 2,1 procent under fjolåret.

Hemelektronik och kläder är de produkter svenskarna helst köper via nätet, men även sportartiklar och möbler har väckt konsumenternas intresse.

Kunden driver
– Den drivande faktorn bakom utvecklingen av e-handeln är konsumenten. Konsumenterna väljer att näthandla för att det är billigt, enkelt och smidigt, säger Arne Anderson som är e-handelsexpert på Posten.

Han menar att e-handelns tillväxt i framtiden kommer att påverkas av snabba leveranser, lättillgängliga utlämningsställen och mobilanpassade hemsidor.

E-barometern i sin helhet »

Källa: Visma



Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar