Hisstalet - presentera ditt företag på 15 sekunder

130301_hisstal
Säg att är du på en konferens eller på ett nätverksträff och någon frågar vad du gör – vad svarar du då?

Har du hört talas om Elevator speech? Vi kan översätta det till hisstal, och är ett av dina allra viktigaste arbetsverktyg för att visa omvärlden vad du gör på ett snabbt sätt. En hisspresentation är egentigen en kort, kreativ beskrivning av vad du gör – och det ska vara spännande för den som lyssnar.

Här är några tips om hur du kan tänka för att ge en snabb och attraktiv hisspresentation:
Beskriv vad du säljer, vem du hjälper, Varför du hjälper och vem som står bakom företaget.

Här är fällorna du ska akta dig för (som många fastnar i):
Den trista uppräkningsfällan. Räkna inte upp allt du säljer. “Vi säljer plastnipplar, alarm, industrirengöringsmedel och servar lastbilars kylsystem”
TRÅKIGT!

Den alldeles för generella beskrivningsfällan
Den här personen säger kanske att “Vi säljer mjukvara till företag” (precis som en miljon andra företag)
Istället för att bli för generell kan man lägga till lite magi. Till exempel:
“Vi trollar fram 10 timmar extra i veckan åt våra kunder”
Lite mer spännande eller hur? Hur gör de det? undrar man ju.

Bakgrunden till uttrycket hisstal, elevator pitch eller elevator speech kommer från en situation där du träffar en potentiell kund eller framtida arbetsgivare och på ett snabbt och effektivt sätt presenterar dig.

Varför orden hiss och tal?
Föreställ dig att du kliver in i en hiss och att du endast har den tid det tar att åka mellan ett par våningsplan att både presentera dig själv och etablera en kontakt att bygga vidare på.

Ett hisstal ska ge svaret på frågorna om vem du är, vad du gör och ska framhäva dina positiva egenskaper. Talet ska även avslutas med en uppmaning till en fortsatt kontakt eller dialog.

Hur långt bör talet vara?
Det finns olika teorier om hur långt ett hisstal bör vara. Det effektivaste är att hålla ditt hisstal är så kort som möjligt, beroende på situation ska det ta mellan 7-20 sekunder.

Lägg din energi och fokus på att skapa ett slagkraftigt hisstal som är verkligen är intressant att lyssna på, ta bort så många onödiga ord och formuleringar som möjligt.

Skapa flera varianter
Dett är också en fördel att ta fram flera förslag på olika hisstal som du kan använda i olika situationer och övar så du kan dem utantill. Kom ihåg att även låta den andra personen komma in i samtalet direkt efter du presenterat dig.

Källa: Internet