Två av tre vill vara anonyma på nätet

130207_anonyma

It-företag som Facebook och Google lever på att sälja annonser som anpassas efter vad de vet om sina användare. Något som många konsumenter reagerar starkt mot, enligt ny internationell studie.

Skräddarsydd reklam på nätet blir allt vanligare. Annonserna anpassas efter faktorer som till exempel användarnas tidigare sökningar på nätet, personliga uppgifter som ålder och geografisk tillhörighet och liknande spår som nätanvändarna lämnar efter sig.

Användarna har tröttnat
Men många konsumenter har tröttnat på att bli kartlagda. Enligt en omfattande studie, som analysföretaget Ovum gjort bland 11.000 personer i elva länder, är misstroendet stort, rapporterar Svenska Dagbladet.

Hela två av tre konsumenter uppger att de vill ha ett skydd som förhindrar att deras uppgifter lagras och spåras och som gör att de slipper reklam som bygger på vad de gjort på nätet.

Få litar på att uppgifterna används korrekt
Endast 14 procent säger att de litar på att personlig information som de lämnar ifrån sig på olika sajter på internet inte används på fel sätt.

Källa: Visma




Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar