Planering gör oss lyckligare.

121122_mycket2Vilken typ är du? Den strukturerade planeraren eller den som tar dagen lite som den kommer och hinner det du hinner? En ny rapport visar att planering gör oss lyckligare.

I en undersökning publicerad i tidskriften "Emotion" som ges ut av American Psychological Association har mer än 700 personer mellan 17 och 79 svarat på frågor om tider och rutiner. Det framkommer att den som är tidigt uppe på morgonen och planerar sin dag är lyckligare och får mer gjort jämfört med den som bara låter dagen flyta på.

Här är listan som kan ge dig en knuff i rätt riktning att bli effektivare och mer tillfreds med dina jobbinsatser.

1. Gör "att-göra"-listan vid rätt tillfälle. Många gör listor, men enligt effektivitetskonsulten Andrew Jensen skall man planera sin dag kvällen i förväg. Det kan tom hjälpa dig att sova bättre.

2. Sov ordentligt. Dålig sömn stör koncentration och effektivitet. tag reda på hur länge du måste sova för att känna dig utvilad.

3. Ställ inte om väckarklockan. Visst är det frestande att låta klockan ringa om och om igen. Kliv ur sängen direkt när klockan ringer. Enligt Jensen kan alla lära sig att bli en morgonperson om man bara bestämmer sig för det.

4. Träna innan jobbet. Lägg in yogapasset eller löprundan på morgonen istället för efter jobbet. Studier visar att de som tränar på morgonen ofta kommer till jobbet mer skärpta och motiverade.

5. Ha en morgonritual med egentid. Meditera, läs tidningen, surfa på nätet.

6. Ät frukost! Hjärnan behöver bränsle för att fungera men undvik snabba kolhydrater som kan ge plötsligt blodsockerfall.

7. Kom till jobbet i tid.

8. Stäm av med chefer och kolleger. En kedja är aldrig starkare än den svagaste länken och för att arbetet skall flyta på krävs att alla gör rätt saker. Säkerställ att alla har rätt prioriteringar för uppgiften.

9. Gör det svåraste först. Eftersom du gjorde din "att-göra"-lista redan igår kan du börja arbeta direkt. Slösa inte bort tiden med små rutinuppgifter när hjärnan har som mest krävt - ta tag i de stora projekten först.

10. Ha möten på eftermiddagen. Om du kan påverka när mötena läggs, lägg dem på eftermiddagen. Du är oftast som mest produktiv på morgonen och får mer gjort då. Det enda undantaget är om just detta mötet är ditt högsta prioriterade mål för dagen.

11. Planera mail och telefonsamtal. Håll inte på att kolla inboxen hela tiden. Det stör det du håller på med. Planera när du skall svara på mail och ringa dina telefonsamtal.

12. Ta korta pauser. Sträck på ryggen, läs nyheterna på nätet, kolla Facebook. Små pauser på 5-10 minuter är bra för effektiviteten.

Källa: U.S. News & World Report

 

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar