Tidskrifter tappar

121011_tidningar

Två tredjedelar av de 227 tidskrifter som mäts genom Orvesto Konsument 2012:2 har tappat. Långtidstrenden är nedåt för de flesta konsumenttidskrifterna i Sverige, enligt Orvesto.

Tryckta papperstidningar har allt svårare att anpassa sig till en allt mer digital värld. När läsarna har tillgång till oändligt mycket innehåll i olika digitala kanaler får papperstidningarna stryka på foten.

Barn och föräldratidningar har tappat 15 procent i genomsnitt. Biltidningar som kategori minskar i snitt 10 procent.

Förutom några få positiva undantag som exempelvis tidskriften Filter tappar tidskrifterna läsare. Men det finns också segment som går bättre än andra.

Tidskriftkategorin Sport och Fritid har haft ett starkt tertial och kategorin ökar med 3 procent. Fotbollstidningen Offside har exempelvis ökat med 15 procent enligt Orvesto Konsument 2012:2. Åka Skidor. har ökat med 32 procent.

Minskad räckvidd innebär att annonsörer har svårare att nå ut via tidskrifter. Annonsörer har också minskat på annonseringen i tidskrifter.

– Tidskrifter är väldigt bra när de har hög affinitet, men när räckvidderna minskar är det otydligt vart läsarna tar vägen. När de går till andra plattformar måste vi som annonsörer följa med, men det är en utmaning, säger Alexander Högman, ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för tidskrifter och till vardags reklamchef på Renault till Dagens Media.

För tidskrifter gäller det att utnyttja sina starka varumärken för att ta betalt för digital marknadsföring på tidningssajterna och andra digitala kanaler.
Källa: Internet




Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar